Kiwanis ontmoet Syrische Vluchtelingen

Op 5 april 2016 ontving Kiwanis Club Utrecht een zestal Syrische vluchtelingen voor een gezamenlijk diner en een uitwisseling over hun ervaringen en toekomstwensen. De aanleiding voor Kiwanis was de betrokkenheid bij de opvang van Syrische vluchtelingen in Utrecht, en de plannen van Kiwanis Club Utrecht om samen met het Jeugdcultuurfonds activiteiten op te zetten voor vluchtelingkinderen en hun gezin. Aly Gruppen van Hogeschool Utrecht zorgde voor het contact met de vluchtelingen. Martien Agterberg van Kiwanis leidde het gesprek.

Het merendeel van de aanwezige vluchtelingen volgt nu een pre-bachelor opleiding ICT, een project dat is opgezet door de Hogeschool Utrecht in samenwerking met AFAS Software en de gemeente Utrecht. UAF, de organisatie voor hulp aan vluchtelingstudenten ondersteunt dit project. In het Engels en Nederlands konden we horen hoe de vluchtelingen hier zijn gekomen, en wat de aanleiding was voor hun vlucht. Ze maakten duidelijk dat oorlog voor hen helaas de (niet) normale toestand werd. Ze zijn gevlucht uit diverse plaatsen als Homs, Aleppo en Damascus, hebben erge dingen meegemaakt en hadden verschillende aanleidingen om te vluchten. Ze zijn blij dat ze nu hier zijn en dat ze hun ontwikkeling kunnen voorzetten. Hun achtergrond varieert van werktuigbouw, tot fotografie en natuurkunde. Ze willen werken, en graag een bijdrage leveren aan andere Syrische vluchtelingen en aan de toekomstige opbouw van hun land. Ze hebben het plan om een Syrisch Jeugdforum in te richten voor hulp aan andere jonge vluchtelingen en de opbouw van hun land.

Het was een waardevolle en indrukwekkende kennismaking, en de opgedane ideeën en contacten vragen om een vervolg.