Kiwanisclub Bergen op Zoom knapt watersnoodmonument Halsteren op.

Op 20 oktober 2022 is de Kiwanisclub Bergen op Zoom gestart met het uitvoeren van onderhoud aan het watersnoodmonument aan Slikkenburgseweg in Halsteren.

De watersnoodramp op 1 februari 1953 maakte 78 dodelijke slachtoffers in Halsteren en Lepelstraat. Bij de 50-jarige herdenking gaf de gemeente Bergen op Zoom opdracht aan het Kunstenaarscollectief Krot en Co de ramp op te visualiseren.  Met het kunstwerk "Signalen in het landschap" werd door middel van een reeks van stormvloedpalen en een krans van 78 rozen op een stormvloedpaal een tijdelijke gedenkplek gerealiseerd. Na een jaar kwam het verzoek het kunstwerk te behouden. Besloten werd het aantal stormvloedpalen te verminderen en deze te concentreren langs de Slikkenburgseweg terwijl één verbijzondering werd gehandhaafd aan de Sint-Ignatiusdijk: de tinnen krans met rozen van Maarten Fleuren.

In de afgelopen 20 jaar hebben weer en wind vrij spel gehad op de houten palen. Vernieuwing is gelukkig niet noodzakelijk maar wel hebben de stormvloedpalen een opknapbeurt nodig en moeten de witte koppen opnieuw geverfd worden. De witte kop geeft aan tot hoe hoog het water destijds stond.

Volgend jaar is het 70 jaar geleden dat de ramp plaatsvond. Op diverse manieren zal stil gestaan worden bij deze gebeurtenis. Voor de Kiwanisclub een mooi moment om de werkgroep die de 70-jarige herdenking voorbereidt te helpen met een zichtbare actie.  De clubleden zullen in deze dagen alle palen opnieuw in de verf zetten. Met veel enthousiasme is hieraan begonnen en het mocht al direct rekenen op veel steunbetuigingen van passanten.

/imagecache/lg/uploads/2022/10/monument.jpg

/imagecache/lg/uploads/2022/10/61253edf-6f44-4a49-be36-b581b884613f.jpeg

Zuidwest-TV maakte een mooie beeldrapportage over deze actie.