Kiwanisdag 2017

Vluchtelingenkinderen naar Terra Maris.

Afgelopen vrijdag 2 juni heeft de Kiwanis Club Walcheren, in het kader van de Kiwanis Dag, een excursie mogelijk gemaakt voor de kinderen van het Tec Walcheren naar het museum Terra Maris in Oostkapelle. Het Taal Expertise Centrum Walcheren is een school waar kinderen met een vluchtelingenachtergrond de eerste anderhalf jaar dat ze in Nederland zijn de basis van de Nederlandse taal en cultuur leren. Daarna stromen zij allen door naar een reguliere basisschool naar keuze. Het bezoek aan het museum was goed voorbereid. De kinderen hadden in de voorgaande weken de Nederlandse woorden geleerd die ze in en om het museum tegen zouden komen. Daardoor viel er heel wat te leren en te ontdekken. De kinderen werden verdeeld in kleine groepjes met een begeleider. Ze maakten een bos en duinwandeling met onderzoeksmateriaal en onderzoeksopdrachten. Vooral de drollendoos zorgde voor opwinding! In het museum bestudeerden ze de vissen in het Noordzeeaquarium, deden een fotospeurtocht en een quiz met vragen over de tentoonstelling ‘Love is in the air’. In de tuin van het museum kon met behulp van schepnetten de onderwaterwereld ontdekt worden. Daarnaast beklommen ze het mottenkasteel en deden ze spelletjes. Naast alle belevenissen werden de kinderen door de Kiwanis Club Walcheren in de pauzes getrakteerd op een Zeeuwse bolus en een pannenkoek. Het project sluit uitstekend aan bij de doelstelling van Kiwanis, die erop gericht is om kinderen te helpen die het in onze wereld op de een of andere wijze moeilijk hebben.

Sjef van den Broek President Kiwanis Club Walcheren

Annemiek Louwerse TEC Walcheren