Koningshek in Bergen op Zoom

De officiƫle onthulling samen met de makers vindt op een later tijdstip plaats.

/imagecache/lg/uploads/2021/07/img-0032-2.jpgEen Koningshek op het Bolwerk.

Toen prinses Wilhelmina op 6 september 1898 koningin werd, werden de eerste koningslindes geplant ('Wilhelmina-lindes'). Ze werden toen voor die gelegenheid speciaal gekweekt. Dit werd herhaald toen prinses Juliana op 6 september 1948 koningin werd en prinses Beatrix op 30 april 1980.

In april 2013 werd in elk van de 408 Nederlandse gemeenten een koningsboom geplant ter ere van de troonswisseling op 30 april. Het plan was een initiatief van de Stichting Nationale Boomfeestdag. Kroonprins Willem-Alexander plantte op 23 april in aanwezigheid van burgemeester Van Aartsen de eerste koningsboom in wijkpark Transvaal in Den Haag. Hij werd bijgestaan door een aantal kinderen uit groep 6 van de Comeniusschool uit die wijk.

Ook in Bergen op Zoom is in dat jaar een Koningslinde geplant. De linde staat aan het begin van het Bolwerk (gezien van af de Burgemeester Stulemeijerlaan)

Kiwanis Club Bergen op Zoom had het voornemen om in het kader van 75 jaar bevrijding een hekwerk rondom de Koningslinde te schenken, het zogenaamde Koningshek. Dit hekwerk  moest meer worden dan zomaar een hekje, het zou een grafische weergave worden van wat 75 jaar vrijheid voor de jeugd van Bergen op Zoom betekent en gaat betekenen.

Door de Kiwanis is in 2019 een uitvraag gedaan bij een aantal middelbare scholen om na te denken over het ontwerp van dit sierhek. Daar zijn een aantal mooie ontwerpen uit voortgekomen.  In samenspraak met docenten van Het Mollerlyceum, RSG ’t Rijks en het Roncalli is een selectie gemaakt van de 5 afbeeldingen die op de panelen gemaakt konden worden.

Het hekwerk bestaat uit 6 vlakken van Cortenstaal waar het grafische werk uit gesneden is. In de loop van de tijd zal dit staal onder invloed van weer en wind een mooie rode roestkleur krijgen.

Vanwege de Coronamaatregelen moest plaatsing en onthulling lange tijd uitgesteld worden, maar we zijn als Kiwanisclub Bergen op Zoom zeer verheugd dat het hek nu geplaatst is en daarmee een blijvende herinnering aan zowel de kroning als aan de vrijheid is. De officiele onthulling samen met de makers vindt op een later tijdstip plaats.

Kiwanis is een wereldwijde vrijwilligersorganisatie, verenigd in lokale serviceclubs, die zich inzet voor de medemens en in het bijzonder voor kinderen. Op vele manieren proberen deze clubs met vrijwilligers bij te dragen aan het welzijn en de ontwikkeling van kinderen. In Bergen op Zoom zijn er 2 clubs, “ Bergen op Zoom” en damesclub “ Belle Flucius”

/imagecache/lg/uploads/2021/07/img-0023.jpg

Een mooi voorbeeld van een "handen uit de mouwen project"

/imagecache/lg/uploads/2021/07/dsc0898.jpg