Onderzoek Studenten : naar verjonging en groei binnen Kiwanis Nederland

Zij zijn op zoek naar relevante stakeholders

Beste Kiwanis leden

Graag willen we jullie ervan op de hoogte stellen dat wij, Cas, Stijn, Fleur en Juliene, de komende tijd bezig zullen zijn met een vraagstuk omtrent jullie organisatie. Tijdens dit vraagstuk houden wij ons bezig met verjonging en groei binnen Kiwanis Nederland omdat de vergrijzing toeneemt. Dit met als doel dat Kiwanis kan blijven bestaan. Dit project zal lopen tot ongeveer eind januari 2024 met als opdrachtgever de commissie “Anders..”. Wij zijn studenten van verschillende hogescholen in Nederland en momenteel bezig met onze minor: Veranderen is Mensenwerk, succesvol veranderen met Appreciative Inquiry.

Tijdens dit project staat de aanpak van Appreciative Inquiry (AI) centraal. De Appreciative Inquiry (AI) is een manier van organisatieontwikkeling en verandermanagement die zich richt op het identificeren en versterken van positieve aspecten en sterke punten binnen een organisatie, in plaats van zich te concentreren op problemen en zwakke punten.

De kernprincipes en stappen van de Appreciative Inquiry die wij zullen hanteren zijn de 4 D’s:

·         Discoverfase (waarderend onderzoeken)

·         Dreamfase (verbeelden)

·         Designfase (ontwerpen)

·         Deliverfase (realiseren)

/imagecache/lg/uploads/2023/10/onderzoek-studenten-model.jpg

Vanuit deze kernprincipes zullen wij te werk gaan en zullen wij dit project op baseren. Het toepassen van Appreciative Inquiry binnen een organisatie kan verschillende voordelen opleveren voor Kiwanis. AI creëert een cultuur van positiviteit en optimisme binnen de organisatie, wat kan leiden tot meer betrokkenheid en motivatie van de leden, de clubs. Ook kan AI innovatieve ideeën stimuleren en creativiteit van aanmoedigen. AI verbetert relaties, de nadruk op samenwerking en dialoog kan de interne relaties binnen de organisatie versterken, wat kan bijdragen aan een gezondere organisatie. Tot slot richt AI zich op het identificeren en versterken van positieve aspecten, wat kan leiden tot duurzame en positieve veranderingen in de organisatiecultuur en prestaties.

Het is belangrijk op te merken dat AI geen one-size-fits-all benadering is en dat het succes ervan afhangt van de specifieke behoeften en context van de organisatie. Het kan echter een krachtige tool zijn voor organisaties die streven naar positieve verandering en groei.

De eerste stappen die we nu gaan doen zullen plaatsvinden in de discoverfase, waarbij we waarderende interviews zullen afnemen met relevante stakeholders. Mochten jullie nog ideeën hebben over wie relevante personen zijn die we kunnen benaderen voor een waarderend interview laat dit ons dan zeker weten. En mocht je een bijdrage willen leveren aan de verjonging en groei binnen Kiwanis, stuur dan een mail terug naar sm.vernes@student.avans.nl met je naam, leeftijd en een korte introductie over jezelf.

Dan zullen wij contact met je opnemen.

Met vriendelijke groet,

Cas, Stijn, Fleur en Juliene