Overlijden voormalig wereld president 2014-2015 John Button

In memoriam John Button

Dr. John R. Button, president van Kiwanis International 2014-15, stierf maandag 15 juni. Hij was 68.

Dr. John, zoals hij bekend was, hield van jongs af aan van Kiwanis, vaak meezingend als zijn vader de Kiwanis-clubbijeenkomsten bijwoonde. John vertelde graag het verhaal van door de kerkramen turen en kijken naar clubleden die plannen maakten om de gemeenschap te dienen. In 1978 trad John toe tot die club en werd later president, net zoals zijn vader decennia eerder had gedaan. Later droeg John de ring die de club aan zijn vader presenteerde ter ere van zijn termijn als clubpresident. Hij bleef lid van de Kiwanis Club van Ridgetown, Ontario, Canada, tot aan zijn dood.

'Dr. John was een goede man. Hij gaf veel om Kiwanis en zorgde ervoor dat clubs nooit het plezier, de fellowship en de service verloren waarvoor ze zijn gemaakt '', zei Daniel Vigneron, president van Kiwanis International 2019-2020. 'Ik zal hem en zijn toewijding missen om ervoor te zorgen dat Kiwanis sterker wordt, zodat meer kinderen kunnen worden geholpen.'

Dr. John, uit Ridgetown, Ontario, Canada, was huisarts tot hij in 2011 met pensioen ging. Hij klom op in de gelederen van Kiwanis en werd luitenant-gouverneur, gouverneur van Oost-Canada en het Caribisch District in 2004-05, voordat hij werd verkozen lid van de Raad van Toezicht van Kiwanis International in 2009. Hij werd in 2012 verkozen tot vice-president van de raad van bestuur en werd tijdens het administratieve jaar 2014-15 president van Kiwanis International. Hij diende tijdens de Kiwanis International Centennial Celebration - reisde de wereld rond met zijn vrouw, Debbie, om clubs te helpen 100 jaar te vieren om de kinderen van de wereld te dienen. Hij maakte vaak grapjes over de vele kippendiners, het gewicht dat hij “Centennial 15” had opgedaan en het glazuur van de blauwe cake die op zijn tong stierf.

Dr. John was lid van Key Club en Circle K. "Mijn herinneringen aan Key Club behoren tot de gelukkigste van mijn middelbare schooltijd", vertelde hij in een interview.

"Het ging over plezier en gemeenschap, maar het ging ook over gemeenschapsbetrokkenheid en service", vertelde Dr. John aan zijn plaatselijke krant. 'Hier begon ik te ervaren hoe een leven vervullende dienst aan anderen kan zijn. En dat geloof is onaangetast gebleven. '

Na zijn studie trad John toe tot de medische praktijk van zijn vader. De twee werkten samen en behandelden en genas duizenden mensen in de gemeenschap. Hij stopte in 2011 met zijn medische praktijk en bleef een actieve lijkschouwer voor de provincie Ontario.

'Dr. John leverde een bijdrage aan onze organisatie in zoveel leiderschapsrollen. En in elke rol leek hij op het juiste moment de juiste leider te zijn, 'zei Stan Soderstrom, Kiwanis International executive director. 'Hij hielp de visie voor het Eliminate-project vorm te geven. Hij inspireerde duizenden donoren om genereus te geven om tetanus bij moeders en pasgeborenen te elimineren. Hij leidde ons toen we ons 100-jarig jubileum vierden en Kiwanis-speeltuinen over de hele wereld bouwden. We zullen Dr. John echt missen. '

Dr. John vertelde zijn favoriete Kiwanis-herinnering in de vele toespraken die hij hield als president van Kiwanis International. Hij was op bezoek in Guinee, Afrika, om de investering van Kiwanis in de eliminatie van tetanus bij moeders en pasgeborenen te beoordelen. De delegatie bevond zich in een afgelegen dorp waar een UNICEF-team vaccinaties zou gaan toedienen. Het team was er al uren om zich voor te bereiden. Geen vrouwen of kinderen wachtten op hun vaccinaties en Dr. John en Debbie raakten ontmoedigd. Al het werk en de planning voor de vaccinatiekliniek bleek voor niets te zijn. Plots zag Debbie een grote groep vrouwen over een heuvel komen zingen en dansen. De UNICEF-groep schreeuwde van vreugde - wetende dat veel vrouwen en baby's die dag zouden worden gered van de verwoestingen van MNT. (Dr. John over de positieve, onbedoelde gevolgen van het Eliminate-project )

Dr. John was een kampioen van The Eliminate Project en deed zijn uiterste best om het te ondersteunen. Hij nam ooit een slagroomtaart in het gezicht om US $ 217 op te halen tijdens een bezoek aan Anaheim, Californië, als onderdeel van de Centennial Celebration van Kiwanis International.