Stamceldonor GEZOCHT!

Een dochter van een van onze Kiwanians is onlangs getrouwd. Helaas heeft haar man kort voor het trouwen de diagnose van acute leukemie te horen gekregen. Hij heeft nu chemotherapie maar is koortsachtig op zoek naar een geschikte stamceldonor. Hij is zelf van Molukse afkomst en wereldwijd zijn er nog maar weinig Molukse donoren. In die groep is de meeste kans een match te vinden maar OOK IN DE ANDERE RASSEN IS ER EEN KANS OP EEN MATCH.

Sara Kakisina-Mathijs heeft inmiddels tal van acties ondernomen in haar gevecht voor haar man (film, social media, landelijke en lokale media, ….). Onderstaand bericht heeft Sara op Facebook geplaatst. Het spreekt voor zich. Hartelijk dank alvast voor iedereen die kan en wil meewerken.

Artikel van Sarah op Facebook:

Lieve allemaal,

Een schreeuw vanuit mijn hart …naar jullie hart.

Mijn man Gerzon Kakisina heeft op 15 februari jl. te horen gekregen dat hij Acute Myeloïde Leukemie heeft. Een zeldzame vorm van bloedkanker…ons leven staat op z’n kop… Omdat Gerzon in de slechte prognose groep valt weet hij dat hij naast de 3 chemokuren, een stamceltransplantatie nodig heeft om volledig te kunnen genezen.

Helaas is het verhaal over stamcellen nog enorm onbekend en stamceldonatie klinkt angstaanjagend. Een uitgebreide informatiebijeenkomst met gastsprekers staat gepland op 11 april a.s. in BiblioNova Sittard. Omdat dit nog 2 weken duurt en we zo snel mogelijk veel mensen willen bereiken, wil ik jullie in deze email kort en krachtig meer vertellen over het belang van stamceldonatie.

Stamcellen zijn “moedercellen” van alle bloedcellen die in het bloed voorkomen (rode/witte bloedcellen en bloedplaatjes). Deze stamcellen bevinden zich in het beenmerg, delen zich voortdurend en maken steeds jonge bloedcellen. Zodra de cellen “rijp” zijn gaan ze naar het bloed. Zeer ernstig zieke kinderen en volwassenen hebben stamcellen van een gezonde donor nodig om beter te kunnen worden. Vaak is dit de enige manier om te kunnen overleven. Ongeveer 30% van de patiënten vindt binnen hun familie een geschikte donor…..70% is dus afhankelijk van vrijwillige, niet verwante donoren. De donorcellen vormen een nieuw afweersysteem en hierdoor worden gezonde bloedcellen aangemaakt en kwaadaardige cellen vervangen. Voor de meeste patiënten is een transplantatie met stamcellen dus letterlijk van levensbelang.

Stamcellen kunnen kanker genezen, maar dan moet je wel een goede match vinden. De grootste kans op een match voor Gerzon is te vinden binnen de Molukse gemeenschap. Deze is tot nu toe nog niet gevonden…Helaas is de kans klein dat er een match voor hem gevonden wordt, omdat weinig Molukse mensen ingeschreven staan in de Werelddonorbank.

Daarom hebben we jullie hulp nodig! Binnen 1 week willen we zoveel mogelijk (Molukse) mensen bereiken en overtuigen van het nut van aanmelding, omdat de tijd voor Gerzon begint te dringen. Ben je gezond en tussen de 18-45 jaar, meld je dan aan!!! Iedere aanmelding vergroot de kans op het vinden van een geschikte donor voor hem en anderen. Zolang er geen donor gevonden is, leven we in angst en onzekerheid en dat terwijl we midden in het leven staan…deze onzekerheid gun ik niemand.

Aanmelden is gratis en kan via de website www.stamceldonor.org. Na aanmelding ontvang je een setje met wattenstaafjes om thuis wangslijmvlies af te nemen. Je specifieke DNA eigenschappen worden bepaald en bewaard in een database. Mocht je ooit opgeroepen worden als donor, dan gebeurt afname van stamcellen in de meerderheid van de gevallen via het bloed. Belangrijk is dus te weten dat je meestal niet geopereerd hoeft te worden of onder narcose moet!!

Ik heb me al aangemeld…. Wie volgt?

Een leven redden terwijl je leeft, wie wilt dat nu niet?

Liefs,
Sarah Kakisina-Mathijs