Uitbreiding inzamelcontainers Holthees

Basisschool Sint Jozef pakt handschoen op

Serviceclub Kiwanis Land van Cuijk wil graag iets betekenen voor de samenleving, en in het bijzonder de jeugd in de ruime regio. Daarom zijn de leerlingen van alle basisscholen in het Land van Cuijk een tijd geleden benaderd om met ideeën te komen om de leefomgeving te verbeteren. Bij basisschool Sint Jozef in Holthees werden zo’n 20 ideeën bedacht, waarvan de verplaatsing van de glasbak bij de school het meest realiseerbaar was.

Al lang was de glascontainer dicht bij de ingang van de school, een doorn in het oog van de leerlingen. Er ligt altijd kapot glas rond de bak, met scherven in de schoen en lekke banden tot gevolg. Een verzoek aan de toenmalige gemeente Boxmeer om verplaatsing leverde niets op wegens de hoge kosten, maar de financiële bijdrage van € 2500 euro van de Kiwanisclub heeft het laatste zetje gegeven. “Uit het idee bleek de grote betrokkenheid van de leerlingen”, aldus Maurice Dings van de gemeente bij de officiële ingebruikname.

Erg ver was de verplaatsing niet, slechts zo’n twintig meters. “Gelukkig niet nee”, volgens Joke Janssen van de dorpsraad. “Een verplaatsing naar elders in het dorp is wel overwogen, maar hier horen de inzamelingsbakken gewoon thuis, in het centrum zodat het voor iedereen gemakkelijk bereikbaar is.”

Tevens is de ondergrondse bak is vervangen door twee bovengrondse, en is er een luier- en een kledingcontainer bij geplaatst. “Daarmee is het ook meteen een stukje duurzamer geworden”, besluit Dings.