Workshop communicatie succesvol verlopen
Ruim 30 Kiwanians van in totaal 23 clubs namen zaterdag 11 februari jl. deel aan een workshop communicatie. De workshop was georganiseerd door de Districts Commissie Communicatie. In het ochtendgedeelte werden communicatiestrategie en beleid van Kiwanis Nederland nader belicht en werd specifiek ingegaan op het blad Okée. Na de lunch stond de website centraal.
Laatste jaren veel ontwikkeling op gebied van marketing communicatie
Ik ben beslist niet ontevreden, zei Chris Zweers, (KC Rotterdam) voorzitter van de Districts Commissie Communicatie. Ondanks het mooie schaatsweer zijn er toch vertegenwoordigers van 23 clubs naar Vianen gekomen. Chris Zweers opende de workshop met aan te geven welke ontwikkelingen er de laatste jaren binnen Kiwanis Nederland op het gebied van communicatie zijn geweest. Onder Gouverneur Sjoerd Timmermans is de huidige Commissie Communicatie ontstaan. Sjoerd bracht een aantal leden bijeen die in het communicatieve vakgebied werkzaam waren en zette met hen een beleid op.
Interne en externe communicatie gescheiden aangepakt
Doelstelling was niet alleen de naamsbekendheid van Kiwanis te vergroten maar om die naamsbekendheid te zien als onderdeel van een groeidoelstelling. Meer leden, daar gaat het om en die komen makkelijker wanneer Kiwanis in den lande beter bekend is. Zweers: Dat is de reden waarom we voor de externe communicatie een eigen medium in het leven hebben geroepen: het blad Okée. Het is dus geen vervanging van het Kiwanis Magazine. Het Magazine was bedoeld voor de binnenwereld van Kiwanis en het werd dan ook nog gestuurd naar enkele personen en instanties buiten Kiwanis. Voor de communicatie met de binnenwereld zijn we nu helemaal overgestapt op de elektronische media: de website en de Nieuwsbrief. Die hebben de functie van Kiwanis Magazine overgenomen. Voor de externe doelgroep is Okée ontworpen.
Geen clubbril op
Pim Hoogsteder, (KC Goirle/Mark & Leij) lid van de Commissie Communicatie, zette vervolgens uiteen vanuit welke gedachte Okée is ontstaan en wie we ermee hopen te bereiken. Direct ontspon zich een levendige discussie waarbij zowel positieve als negatieve geluiden werden gehoord. Je kunt nergens vinden dat het een blad van Kiwanis is, vond een deelnemer. Waarom staat het logo niet op de voorpagina?, vroeg een ander. Een een derde: Het straalt een luxe uit waarin wij ons als club niet in kunnen vinden. Wij zijn veel meer down tot earth en bijvoorbeeld reclame voor champagne past daar niet bij. Je moet het blad niet lezen met de clubbril op, vond een ander. Het blad is juist bedoeld voor buitenstaanders. Die moet het ergens vinden op een leestafel en bij het doorbladeren iets van zijn gading vinden. Al lezende komt hij dan automatisch wel ergens het woord Kiwanis tegen en wellicht triggert hem dat. Bovendien: een life style magazine blader je eerder door dan een clubblad, ik wel tenminste.
Blad gericht op het maatschappelijke umfeld
Dat is nu precies wat we beogen, vulde Hoogsteder aan. We willen een grote doelgroep bereiken met een blad dat zich nu eens niet op de borst slaat met gerealiseerde projecten. Het blad zegt echter wel degelijk iets over onze denkbeelden en waar we voor staan. Bovendien onderscheiden we ons hiermee nadrukkelijk van onze concurrenten, Rotary, Lions en dergelijke. Wij zijn echt de enige in heel service land die een blad uitbrengt dat volledig gericht is op het maatschappelijke umfeld. Dat is best gewaagd ja, maar we willen toch meer naamsbekendheid?
Trots
Terugkijkend is de belangrijkste opbrengst van de workshop meer begrip voor de strategie en het beleid van Kiwanis Nederland. Ik begrijp nu beter wat de bedoeling is en merk dat er echt over Okée is nagedacht. Los van mijn eigen mening denk ik dat we trots kunnen zijn op wat er gepresteerd is. Ik heb er in ieder geval veel meer vertrouwen in dan toen ik hier heenging. Die mening klonk Chris Zweers als muziek in de oren. Wij hebben bovendien enkele nuttige tips gehoord en die nemen we zeker mee in de evaluatie en bij de voorbereidingen van volgende nummers van Okeé, beloofde hij.
Website
Het gedeelte na de lunch werd geheel aan de Kiwanis Clubsite template besteed. Kiwanis webmaster Yarka Zweers (KC Rotterdam Zuid) en ook lid van de Commissie Communicatie gaf tekst en uitleg over de site en toonde nog weer eens de vele mogelijkheden die de site kent. Met de gebruikers onder de aanwezigen werden tips en trucs uitgewisseld. De aankomende gebruikers kregen goed inzicht in de mogelijkheden en de laagdrempelige toepassingen. Voor de geïnteresseerden: in maart wordt een update verwacht waarmee de clubsite ook beheerd kan worden via de nieuwste browsers, op Windows en Apple en ook op tablets als de iPad.
Deel deze post