Zaans Medisch Centrum blij Met kiwanispoppen

Vrijdag 6 januari hebben leden van Kiwanis Heerhugowaard e.o. Alco Vegter en Piet Kool een bezoek gebracht aan het Zaans Medisch Centrum (ZMC) en specifiek de kinderafdeling. Het ZMC is druk bezig met nieuwbouw en binnen niet al te lange tijd zal deze afdeling dan ook verhuizen naar een nieuw deel op het ziekenhuisterrein. Vooralsnog konden zij parkeren in een ‘parkeerkolos’ om via sluipweggetjes zich te melden bij een geïmproviseerde balie. Gang uitlopen dan links af en dan de derde zijgang in waar je via intercom toegelaten wordt bij de Kinder- en jongerenafdeling die bestaat o.a. uit opname voor kinderen en de verpleegafdeling voor kinderen en jongeren. Direct werden zij naar de speelkamer gedirigeerd. Een gezellige wachtkamer met diverse speelhoekjes. Mitzi Mulder de pedagogisch medewerkster op de Kinder- en jongerenafdeling werd opgetrommeld om ons te ontvangen. Mitzi Mulder is opgeleid en getraind in de begeleiding van kinderen die geconfronteerd worden met 0pname en behandeling in een ziekenhuis.

De pedagogisch medewerkers bereiden kinderen en hun ouders voor op onderzoeken en operaties. Dit doen zij met behulp van foto’s, ander beeldmateriaal en attributen die bij een onderzoek of behandeling gebruikt worden. Een daarvan is onze Kiwanis pop.

Kinderen kunnen deze pop met viltstift bewerken, kleuren en wat zo meer naar gelang hun stemming en gedachte is. Als een kind geopereerd wordt, is het belangrijk dat een kind en ook zijn ouders weten wat er gaat gebeuren. Daarom is onze Kiwanis pop een belangrijke ondersteuning ter voorbereiding op deze ingreep. In dit ziekenhuis mag één van de ouders altijd mee (ook bij spoed) tot het kind onder narcose is. Na de operatie mag de ouder aanwezig zijn op de uitslaapkamer bij het ontwaken van het kind uit narcose. Het ligt in de lijn der verwachting om ook de Kiwanispop in te zetten op de polikliniek kindergeneeskunde van dit ziekenhuis.

Vermeldingswaardig is dat het ZMC in januari 2015 een Zilveren Smiley is toegekend. Hiermee is het ZMC het eerste ziekenhuis in Nederland met een zilveren Smiley. De Stichting Kind en Ziekenhuis kent dit keurmerk toe aan ziekenhuizen die zich positief onderscheiden door hun kindgerichte voorzieningen. Alco Vegter gaf er nog een officieel tintje aan door de historie van de poppenproductie te memoreren.

In de periode dat Everdien en Ed Kool (beide inmiddels overleden) nog onder ons was werd door de dames van onze club gezellige productiemiddagen gehouden.
Van de door Evelien de Ridder aangebrachte materialen werd het model gesneden, genaaid, gevuld en van een geborduurd ‘Kiwanis Heerhugowaard’ label voorzien. Daarna verpakt in een transparant plastic zakje en voorzien van een blauw gedrukte kartonnen header. Alles werd gerealiseerd in eigen beheer. Inmiddels is de productie van de poppen overgenomen door Kiwanis Nederland die op hun beurt de poppen extern laten vervaardigen.

Na nogmaals ons te bedanken togen wij weer richting Heerhugowaard onze thuisbasis.

Secretaris Kiwanis Heerhugowaard e.o.
Piet Kool