Zes chronisch zieke kinderen genieten van PSV-Dinamo

‘Die voetbal is voor mijn broer’

Jonge pechvogels van het Máxima Medisch Centrum zien PSV winnen.

door Kay den Teuling EINDHOVEN – „Volgens mij wordt het 2-0”, voorspelt de zesjarige Roy Huberts. Zes chronisch zieke kinderen zaten vorige week in een skybox van PSV voor het duel te­gen Dinamo Zagreb. Het Máxima Medisch Centrum selecteerde op verzoek van Kiwanis Eindhoven zes jonge fans voor een avondje onbezorgd PSV kijken.

Kiwanis Eindhoven houdt activi­teiten voor kinderen uit de regio. „Dit is het eerste grote evene­ment in lange tijd”, vertelt Frank de Graaf van Kiwanis.

Het ziekenhuis koos de grootste voetbalfans uit de vele pechvogels die kind aan huis zijn in het Máxi­ma Medisch Centrum. Zoals Joris van Nisselrooij (12). „Een paar da­gen terug was ik nog ziek. Ik was bang dat ik niet kon komen.” Joris zit in een rolstoel en is helemaal gek van PSV. Als de spelers het veld op lopen voor de war­ming- up, schreeuw Joris de spe­lers warm. „Zet ’m op!” Ruud van Leeuwen (13) bekijkt het spel wat rustiger. Samen met zijn opa spreekt hij de wedstrijd door. „Ik zou graag in zo’n topteam spe­len”, vertelt de verdediger van v.v. UNA. „Eigenlijk mag ik helemaal niet voetballen, ik heb namelijk kalk op mijn heup. Maar ik blijf gewoon voetballen.” Al na nege­nentwintig minuten komt PSV op voorsprong. Precies zoals de zes fans voorspeld hadden. Voor de wedstrijd vulde ze een poll in.

De beste voorspeller krijgt na af­loop een verassing. Net na het eerste doelpunt sluipt Phoxy de skybox van de kinderen binnen. Het duurt niet lang voor­dat hij opgemerkt wordt. „Phoxy! Mogen we op de foto?” Alle kinde­ren zitten met hun rug naar het Europees voetbal toe. Met rode wangetjes van opwinding en van de heaters in het stadion gaan de kinderen in de rust op de foto. De begeleiders en twee artsen van het ziekenhuis maken tiental­len foto’s van de kinderen, die dankzij Phoxy bijna vergeten dat er gevoetbald moet worden. Na de 2-0 door Toivonen weten de kinderen dat ze gelijk gaan krij­gen: PSV gaat winnen.

Jeroen Heijligers (12) heeft zijn rol­stoel wat omhoog gezet, zodat hij de wedstrijd goed kan volgen. Jeroen werd gezond geboren, maar kreeg na drie dagen een her­senbloeding en zit daardoor in een rolstoel. Jeroen is niet zo’n prater, maar hij neemt alles goed in zich op. Tijdens de wedstrijd gaat hij hele­maal op in het voetbal. Hij juicht zo hard dat zijn zware rolstoel heen en weer schommelt. PSV wint met 2-0. Roy heeft de uitslag goed voorspeld en wint een echt PSV shirt. Alle zes krijgen ze een voetbal. „Deze geef ik mooi aan m’n broer”, vertelt Joris. De art­sen kijken tevreden naar de kinde­ren.