Zonnig Zeeuws Congres

De thuisblijvers hadden – en dat niet voor het eerst – ongelijk. Het Jaarcongres vond 16 april jl. onder welhaast ideale omstandigheden plaats in Zierikzee. Een vrolijke Commissaris van de Koningin, een inspirerende trendwatcher, zilte Zeeuwse zaligheden bij de lunch en de borrel en een strak geleide algemene ledenvergadering in een sfeervol kerkgebouw, omlijst door stemmige orgelmuziek: ziehier de ingrediënten van een bijzonder geslaagd Jaarcongres.

Het ochtendprogramma van het Jaarcongres begon echter met een droeve mededeling. “Zoals velen van jullie weten, is eerder deze week onze voormalige Gouverneur Thomas Maas overleden en op ca. 150 kilometer van hier vind deze ochtend zijn crematie plaats,” aldus Gouverneur Luit Ezinga. “De familie heeft echter laten weten dat het Thomas’ uitdrukkelijke wens was als rechtgeaarde Kiwanian en Bourgondiër om dit Congres feestelijk door te laten gaan.” Hierop verzocht Luit de aanwezigen Thomas enkele ogenblikken staande te herdenken.
Vervolgens heette Commissaris der Koningin Mw. Karla Peijs de aanwezigen welkom in het mooie Zeeland. In een met humor doorspekte speech stak zij de loftrompet op ‘haar’ Zeeland. “Het leven in Zeeland is goed. De mensen zijn relaxed en er bestaat nog saamhorigheid tussen de mensen. Wij hebben meer ruimte per persoon dan in de randstad. Bovendien hebben wij meer zon dan de rest van Nederland en – ook niet onbelangrijk - meer sterrenrestaurants per hoofd van de bevolking dan heel Nederland.” Mw. Peijs roemde voorts het ondernemersklimaat en de vele en uiteenlopende culturele evenementen in de provincie. “Wist u bijvoorbeeld dat het Zeeuwse landschap een bron van inspiratie is geweest voor de schilder Mondriaan?”

Hoog op liefdadigheidsladder
Mw. Peijs – zelf Rotarian – ging ook in op het belang van service clubs. “In een tijd van een bezuinigende Overheid zijn initiatieven als die van service clubs steeds belangrijker. En ik denk dat jullie hoog op de liefdadigheidsladder staan. Zoals hoogleraar Webbink het treffend uitdrukte: “Als je niet kunt delen, kun je ook niet vermenigvuldigen”.”
Na Mw. Peijs gaf Gouverneur Ezinga een overzicht van de opbrengst van één jaar Kiwanis activiteiten. Van de fund raising die de clubs hebben bijeengebracht, wordt ca. 2/3 besteed aan projecten t.b.v. kinderen en 80% van de gelden blijft in Nederland. Van de gelden die naar buitenlandse projecten gaan, neemt Afrika de eerste plaats in. De gezamenlijke opbrengst van de fund raising bedroeg € 1,75 miljoen en wanneer ook de uren worden meegerekend die direct aan projecten besteed zijn (geschat op € 0,5 miljoen) dan komt het totale bedrag op € 2,25 miljoen.

Trends
Het ochtendprogramma werd afgesloten met trendwatcher Adjiedj Bakas die in een razend tempo een stortvloed van veranderingen over de hoofden van de aanwezigen uitstrooide. Soms voorspelbaar, soms verrassend en soms moeilijk te geloven. Bakas ziet voor service clubs een belangrijke markt in het aanbieden van nieuwe intimiteit, van hoop en troost aan de verder vereenzaamde mensen die steeds meer contact hebben via de sociale media en als reactie daarop weer meer behoefte krijgen aan menselijk contact. Eén van de trends die Bakas ziet, is een (nog) verdergaande digitalisering van de maatschappij. Bovendien ziet Baks ons steeds ouder worden. “Door betere preventie en toenemende kwaliteit van de gezondheidszorg zullen we steeds ouder worden. De gemiddelde leeftijd is nu 80, die zal stijgen naar 100 en misschien wel naar 120. Mensen zijn bang voor de vereenzaming en voor de razendsnelle veranderingen. Ze zullen behoefte hebben aan steun. Daar ligt een belangrijke groeimarkt voor service clubs.”