Noodhulp: Actie Kosovo

Geslaagde actie Kosovo

Op het Kiwanis Congres van 17 april 1999 in Egmond aan Zee is door de clubs het besluit genomen om van elke Kiwanis club een bijdrage van € 1.000,-- te vragen om de nood van de kinderen in het door oorlog geteisterde Kosovo te verbeteren. 'Het besluit van Egmond' was geboren en de commissie Kosovo werd ingesteld om het uit te voeren.

Door de genereuze bijdrage van de clubs bracht dit ruim € 100.000,-- op waarvan € 10.000,-- bijgedragen werd aan de Europese Kiwanis organisatie voor directe voedsel hulp aan de vluchtelingenkampen en € 90.000,-- voor structurele hulp.

Deze structurele hulp gaf de nodige hoofdbrekens omdat we in Kosovo geen project konden opzetten wegens de politieke omstandigheden. Het door SOS kinderdorpen te bouwen kinderdorp in Skopje in het naburige Macedonië bracht de oplossing.. Door een bijdrage van het NCDO van € 45.000,-- gaf dit Kiwanis de mogelijkheid om één huis te financieren voor een bedrag van € 116.700,-- en door rente baten de exploitatie en onderhoudskosten voor 8 jaar te betalen ten bedrage van € 32.265,--

De bouw van dit dorp liep de nodige vertraging op maar op 29 april 2005 waren enkele commissieleden aanwezig bij de opening van het prachtige SOS kinderdorp waar zo’n 90 kinderen een veilig, liefdevol en op de toekomst gerichte opvoeding krijgen tot ze zelfstandig aan de maatschappij kunnen deelnemen.

Als toenmalig Gouverneur van Kiwanis Nederland heb ik veel waardering voor de mede commissieleden Loet Schledorn, Pim de Ridder en de helaas overleden Peter van der Ree.

Op de gevel van het SOS huis no 7 in Skopje staat het bronzen Kiwanis embleem met de tekst (tevens in de Macedonische taal) : Netherlands District Serving the Children of the World.

Het contract met SOS liep af op 31 dec. 2013 en SOS kinderdorpen zal de exploitatie van het dorp voortzetten en de kinderen een goede toekomst bieden.

Anne van Zanten,
Gouverneur 1998 / 1999